Gode råd til at undgå svindel

Med jævne mellemrum bliver vores kunder kontaktet af kriminelle, som forsøger at franarre kunders private oplysninger som f.eks. adgangskoder, cpr. numre, MitID kode og betalingskort. Forsøgene kan enten være sms'er, mails eller telefonopkald fra svindlere, der giver sig ud for at være fra fx MitID eller din bank.

Læg røret på - slet mailen
Vi og alle andre danske banker vil aldrig ringe til dig, sende en mail eller sende en sms, hvori vi beder dig om at oplyse eller indtaste personlige informationer, som f.eks. din kode til MitID, netbank, mobilbank, kort og lignende.

Dine adgangskoder og pinkoder er strengt personlige og må aldrig udleveres.

Hvis du modtager et opkald fra en person, som ønsker at få oplysninger om dine brugernavne, kodeord, kortnumre m.v. så læg straks røret på. Modtager du en mail, hvori du bliver bedt om det samme, så slet mailen med det samme.

Hvis uheldet er ude
Hvis du har mistanke om, at du er blevet franarret dine personlige informationer om bl.a. dit MitID og dine kortoplysninger, anbefaler vi at du straks spærrer dit MitID identifikationsmiddel, nøglekort og dine kort.

App: Mit digitale selvforsvar
En vej til mere information om svindel via telefonen eller nettet er app’en Mit digitale selvforsvar, der er lavet i et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden.

Appen Mit digitale selvforsvar holder dig blandt andet opdateret om fup-mails, falske konkurrencer, digital svindel eller trusler fra vira og andet skadelig software.

Appen er gratis og kan downloades via App store eller Google Play.