Undgå at blive snydt når du handler på nettet

Undgå at blive snydt når du handler på nettet

Svindlen kan både finde sted i forbindelse med selve online-handlen eller via falske sms’er og e-mails, fx;

  • Du får købt varer, du aldrig modtager.
  • Efter handlen, får du besked om at handlen ikke er gået igennem eller at din pakke skal afhentes eller sendes på ny. I disse tilfælde vil svindlerne oftest forsøge at lokke kontooplysninger ud af dig på ny.

Så undgår du at blive snydt


Tjek webshoppen

En webshop kan sagtens se professionel ud uden at være det, så tjek følgende:

  1. Mange fupbutikker får oversat al tekst af en computer. Derfor er fupbutikker fulde af sprogfejl og sjove formuleringer. Skæve priser (fx 378,16 kr. for et par mærkevare sko) kan være tegn på, at indholdet er kopieret fra udenlandske butikker og automatisk oversat direkte til dansk sprog og valuta.
  2. Vær skeptisk, hvis ”Om os”-siden ikke findes, er tyndt beskrevet eller ikke oplyser deres kontaktinformationer og fysiske adresse. Danske webshops skal ydermere oplyse sit otte-cifrede CVR-nummer på siden.
  3. På siden tjekpånettet.dk kan du tjekke troværdigheden på en specifik hjemmeside. Siden slår op i en række registre, som tjekker hjemmesiden for malware, phishing eller svindel. Prøv det her https://tjekpånettet.dk/.
  4. Tjek om webshoppen er e-mærket, hvilket er din garanti for en sikker webshop
    Du kan tjekke på https://www.emaerket.dk/webshops
  5. Tjek hvor varerne sendes fra, også på danske webshops – hvis det er uden for EU, skal du betale told, skat og andre afgifter
  6. Læs altid webshoppens betingelser igennem inden køb
  7. Læs anmeldelser på Google og Trustpilot inden du nethandler.

Hvis du bliver snydt

Hvis varen ikke dukker op eller der bliver hævet flere penge end det ordren lød på;

  1. Hvis du betaler med Dankort, Visa/dankort eller Mastercard kan du oprette en indsigelse, hvis du ikke modtager dine varer – det gælder også, hvis webshoppen trækker et højere beløb end aftalt. Start her. 
  2. Giv kun kortoplysninger ved kassen, når du er i gang med at betale – gør det aldrig på andre tidspunkter i købsprocessen eller pr. mail eller via telefon
  3. Betal aldrig via kontooverførsel eller pr. efterkrav – din bank kan ikke hjælpe dig, hvis du bliver snydt
  4. Gem altid din ordrebekræftelse.


Gælder også alle andre dage

Derudover gælder følgende råd, uanset årstid eller tilbudssæson:

Banker og myndigheder vil aldrig uopfordret bede dig om at udlevere personlige oplysninger eller overføre penge via sms, mail eller telefon.

Pas på dig selv og dine penge.