Pas på falske netbanker

Pas på falske netbanker

Julen er højsæson for ferie og hygge, men desværre også for fup og humbug. Lige nu advarer vores it-leverandør, BEC, mod vellignende, men falske netbanker på hjemmesideadresser, der minder meget om de rigtige.

Svindlerne forsøger at lokke dig til at godkende pengeoverførsler i MitID, indtaste sms-koder, eller indtaste dine kreditkortoplysninger. Nogle gange prøver de at skabe et tidspres om at reagere inden for få sekunder.

  • De falske netbanker kan dukke op i søgeresultater og annoncer, hvis man søger efter sin bank på nettet. Det sikreste er, at man selv indtaster eller har et bogmærke til netbankens webadresse.​
  • Indtast aldrig koder, som du får i en sms fra banken, hvis du ikke selv er i gang med at overføre penge.
  • Vær opmærksom på, hvad du godkender i MitID. Godkend aldrig pengeoverførsler, som du ikke selv har oprettet.
  • Indtast kun dine kreditkortoplysninger i onlinebutikker, som du stoler på, og når du er i gang med at købe noget. Banken vil aldrig bede dig indtaste dine kreditkortoplysninger.

Vi anbefaler, at du taler med dine nærmeste om digital svindel og gør dem opmærksom på, hvordan de kan undgå fælderne. 

Undgå at kriminelle fisker efter dine personlige oplysninger
Phishing er, når kriminelle ”fisker” efter personlige oplysninger, som de kan bruge. Du kan læse mere og se eksempler på phishing, så du ved, hvordan du undgå at blive fanget via linket herunder.

Læs også vores gode råd til at undgå svindel her; sådan undgår du svindel

Brug for hjælp?
Har du mistanke om, du er gået i fælden, kan du kontakte BEC Customer Service på telefon 70 24 66 44.

BEC Customer Services åbningstider:

Mandag-torsdag kl. 8-22
Fredag kl. 8-18
Lørdag kl. 10-18 (Juleaftensdag 24. december har de lukket)
Søndag kl. 10-22

Særlige åbningstider:
Nytårsaftensdag 31. december kl. 10-16 

Læs mere om Phishing her