Skip to Main Content

Fynske Bank har en lang tradition for at støtte det lokale forenings- og kulturliv

Foreningerne har en stor værdi for mange i lokalsamfundet, og vi ønsker at støtte og bakke op om det gode og ofte frivillige foreningsarbejde.

En foreningskonto er vigtig for alle foreninger.

Et særligt fokus på at undgå hvidvask og terrorfinansiering har øget alle pengeinstitutters krav om kundekendskab. For at optimere processen og dermed spare både foreningens bestyrelse og Fynske Bank for et tidskrævende arbejde, har vi valgt at stille et særligt foreningsværktøj til rådighed for alle foreningskunder. Værktøjet, som er designet direkte til brug for danske foreninger, hjælper den enkelte bestyrelse med at indsamle alle lovpligtige dokumenter til brug for banken. Samtidig hjælper det banken med at overholde lovkrav fra Data- og Finanstilsynet. 

Du bliver som foreningskunde automatisk inviteret til at bruge dette værktøj, hvorfra du sender alt nødvendig dokumentation direkte til Fynske Bank.

Bliv foreningskunde i Fynske Bank

Ønsker du at blive foreningskunde i Fynske Bank, skal din forening have et CVR-nummer. Samtidig er der krav om en række forhold, som foreningen skal informere banken om, såvel ved oprettelsen som løbende, så lang tid kundeforholdet eksisterer.

Disse oplysninger skal indsamles og sendes via foreningsværktøjet Unioo, som vi stiller til rådighed for din forening. Læs mere om Unioo her.

Banken har pligt til at opbevare disse oplysninger for at overholde reglerne i hvidvaskloven. Det drejer sig om en kopi af følgende oplysninger:

 

  • Vedtægter med tegningsregler.
  • Referat fra generalforsamling.
  • Referater fra konstituerende bestyrelsesmøder.
  • Kontaktinformation på alle bestyrelsesmedlemmer og evt. ekstern kasserer/forretningsfører.
  • Legitimationsdokumenter (pas/kørekort samt sundhedskort) på alle bestyrelsesmedlemmer, samt personer der kan tegne foreningen og har adgang til foreningens konti. 

 

Vi skal derudover have oplysning om foreningens formål og forventet brug af banken. 

Foreningen er som kunde forpligtet til, at holde Fynske Bank løbende opdateret, ved eksempelvis udskiftning i bestyrelsen eller ændret brug af banken.

Oplysningerne indsendes via foreningsværktøjet Unioo, som nemt hjælper din bestyrelse med både indsamlingen og det daglige bestyrelsesarbejde.

MobilePay Box – den nemme virtuelle fælleskasse

Hvis din forening ikke har nogen formel bestyrelse, vedtægter og tegningsregler, er det ofte lettere, hurtigere og billigere at oprette en MobilePay Box.

MobilePay Box kan bruges til fx klassekassen, kagekassen, gavekassen, hvor du nemt og enkelt kan samle penge ind og styre alle slags fælleskasser, og det endda uden at blande det sammen med din privatøkonomi. Med MobilePay Box kan du oprette op til 3 fælleskasser (MobilePay Boxes) i din MobilePay-app.

 

Fakta om MobilePay Box

  • Nemt integreret i din MobilePay app
  • Nemt at oprette, indbetale og dele
  • Kun én kan administrere og (ud)betale fra den oprettede boks
  • Der kan maksimalt indbetales 30.000 kr. pr. boks pr. kalenderår
  • Gratis oprettelse
  • Gebyr på 19 kr. pr. 1.000 kr. indsamlet.